Dharma
Ce este Dharma?
Cuvantul „dharma” provine din radacina sanskrita „dham”, care inseamna „a sustine” , astfel ca se poate spune ca Dharma este ceea ce sustine comunitatea de practicanti ai buddhismului pentru a nu cadea prada suferintei. Dharma are multe seminificatii, insa cel mai adesea intelesul ei este de Adevar, Lege sau Invatatura.
In momentul iluminarii, Buddha a descifrat Adevarul – acest lucru nu inseamna ca Buddha a creat un Adevar doctrinar pe care l-a considerat apoi universal, ci faptul ca si-a dat seama de natura lucrurilor asa cum sunt ele si a putut sa le vada cu claritatea mintii sale, eradicand ignoranta. Aceasta capacitate de a vedea lucrurile asa cum sunt reprezinta o importanta calitate a lui Buddha si este la indemana tuturor.
Odata realizata „trezirea”, Buddha a facut eforturi timp de 45 de ani pentru a transmite Dharma sau Adevarul catre ceilalti oameni desi, asa cum spune traditia, a fost tentat sa tina Invatatura numai pentru el. Prima predica a Dharmei a fost in localitatea Sarnath si a ramas sub numele de „Prima Intoarcere a Rotii Dharmei sau a Legii".
Canonul sau Invatatura lui Buddha este compilata sub forma sutrelor, care in sanskrita inseamna „fire”. Acestea priveau Cele Patru Nobile Adevaruri si Calea de Mijloc, care reprezinta esenta doctrinei lui Buddha si au ca scop ultim eliberarea de suferintă (dukkha). Cele Patru Nobile Adevaruri reprezinta patru propozitii care nu au rolul unei doctrine, ci sunt menite a descrie realitatea in termeni foarte simpli:
- Dukkha – Adevarul suferintei
- Samudaya – Adevarul cauzei suferintei
- Nirodha – Adevarul iesirii din suferinta
- Magga – Adevarul caii prin care se iese din suferinta
Calea eliberarii de suferinta este chiar Calea de Mijloc, o alternativa intre abandonul in fata placerilor si ascetismul feroce.
Conform traditiei, Dharma este unul din celei Trei Giuvaeruri ale buddhismului, impreuna cu Buddha si Sangha (comunitatea). Aceste Giuvaeruri sunt cele mai de pret lucruri in care un buddhist isi ia refugiul.
Citate despre Dharma:
„Dharma adevarata nu se afla in afara noastra, ci trebuie produsa de minte. Calitati precum intelepciunea, rabdarea, iubirea binevoitoare etc. sunt necesare si trebuie sa le dezvoltam familiarizandu-ne cu ele si exersandu-le. Dar pentru ca Dharma sa poata lua fiinta, e necesar mai intai sa ascultam invataturile predate de Maestri sau cele care se gasesc in scripturi si sa le retinem.” (Gonsar Rinpoche, Esenta Doctrinei Buddhiste, Herald, 2010)
„Suntem, in prezent, fiinte umane dotate cu toate facultatile necesare acestor achizitii spirituale (...) Acum, prin urmare, trebuie sa incepem practicarea Dharmei, si in special a calmului mental si a viziunii superioare, caci mai tarziu, in viitor, ne va fi greu sa mai intalnim toate aceste conditii favorabile care cer producerea cauzelor necesare. Pe de alta parte, nu avem timp de pierdut amanand pe mai tarziu practicarea Dharmei, deoarece nu avem nici cea mai mica certitudine ca vom mai ramane mult timp in această viata.” (Geshe Rabten, Comorile Dharmei, Herald, 2003)
„Dharma poate fi practicata de oricine. Poate fi practicata de orice femeie sau barbat, chiar si de catre un copil (...) Dharma este universala... este pentru toata lumea. Pentru ca fiecare fiinta umana este fratele sau sora fiecarei fiinte umane. Cu cat practicam mai mult Dharma, cu atat devenim mai uniti. Nu conteaza daca suntem nascuti in India sau in Anglia. Daca practicam Dharma, suntem unul si acelasi. Daca practicam Dharma, suntem frati si surori.” (Ven. Sangharakshita, Friends of the Western Buddhist Order, Newsletter No. 54, p. 2)
Cateva titluri recomandate:
Geshe Rabten, Comorile dharmei, Herald, 2003
Gonsar Rinpoche, Esenta doctrinei buddhiste, Herald, 2010
Sunthorn Plamintr Ph. D, Getting to know Buddhism
Clive Erricker, Teach Yourself Buddhism, Teach Yourself, 2008